2016. március 22., kedd

WebQuest

Ebben a bejegyzésemben a WebQuest-módszer előnyeiről és hátrányairól fogok írni, valamint egy általam készített WebQuest alapján teszek kísérletet arra, hogy megmutassam, hogyan alkalmazhatóak a webquestek a saját szaktárgyamon belül.
A WebQuest-módszer

A WebQuest egy olyan új módszer, aminek alapjául az szolgál, hogy a tanulók a saját erőfeszítésükkel bővítsék ismereteiket. De ez nem pusztán az interneten való keresést jelenti, hanem a tanulók együttműködését is igényli. A módszer kifejlesztői Bernie Dodge és Tom March, a San Diego-i Egyetem tanárai voltak (1995).

A módszer előnyei, erősségei (nem rangsorolva):
  • a számítógép és az internet (a tanulásban való) tudatos használatára tanít
  • új tanulási kultúrát biztosít
  • fejleszti az önálló tanulást, a kutatáshoz szükséges készségeket
  • lehetőséget nyújt a csoportos munkára
  • segítségével autentikus anyagokat felhasználva tanulhatnak
  • sikerélményt nyújt
  • fejleszti az önértékelést, a társak értékelését, a reflexiót
  • tudásszintet növeli
  • a tanulók maguk is alakítói a tanulási folyamatnak, részt vesznek a tanulási folyamat tervezésében, tehát aktív résztvevői a tanulási folyamatnak
  • motivációt ad
  • a források kiválasztása fejleszti a kritikus gondolkodást
  • a tanulók szociális tanulását segíti (egymástól is tanulnak, s így fejlődik az empátiájuk, a toleranciájuk stb)
  • kooperatív
  • a felelősségvállalást is fejleszti
  • egyesíti a projektmunka, a szociális tanulás és az IKT eszközök integrálásának előnyeit
  • a tanuló megtanulja hogyan kell keresni az információkat, kiszűrni a fontosakat közülük, összefüggésbe hozni ezeket és egy ismerethálózatot felépíteni (az információ rendszerezése és feldolgozása)
  • az információ nem "felejtődik" el, megmarad, az egész részeként, így újra felhasználható más kontextusban
  • lehetővé teszi a differenciálást az oktatásban
  • fejleszti a média kompetenciát

Hátrányai:

  • időigényes: a tanári előkészítés és a tanulói megvalósítás is
  • az időigényesség miatt veszélybe kerülhet a tanterv megvalósítása
  • a pedagógusok nem rendelkeznek a program (és az IKT eszközök) készségszintű alkalmazásának képességével
  • az elérhető webquestek csak idegen nyelven érhetők el
  • hazánkban kevéssé ismert és elismert (nem mindenki ismeri el a tanulás segítésében való hasznosságát, inkább szórakoztatónak tartják)
  • fenáll a Schmetterlingseffekt” veszélye, azaz hogy a tanulók ugrálnak a témák között és a munkájuk felületessé válik, nem történik meg az ismeretek elsajátítása
  • mint újdonság, ütközhet ellenszenvbe vagy tartózkodásba tanulói, tanári, vagy szülői részről is
  • a tanulók elvesznek a részletekben, nem szelektálják, rendszerezik hatékonyan az információkat
Felhasznált forrás: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése