Ebben a bejegyzésemben a WebQuest-módszer előnyeiről és hátrányairól fogok írni, valamint egy általam készített WebQuest alapján teszek kísérletet arra, hogy megmutassam, hogyan alkalmazhatóak a webquestek a saját szaktárgyamon belül.
A WebQuest-módszer
A WebQuest egy olyan új módszer, aminek alapjául az szolgál, hogy a tanulók a saját erőfeszítésükkel bővítsék ismereteiket. De ez nem pusztán az interneten való keresést jelenti, hanem a tanulók együttműködését is igényli. A módszer kifejlesztői Bernie Dodge és Tom March, a San Diego-i Egyetem tanárai voltak (1995).
A módszer előnyei, erősségei (nem rangsorolva):
- a számítógép és az internet (a tanulásban való) tudatos használatára tanít
- új tanulási kultúrát biztosít
- fejleszti az önálló tanulást, a kutatáshoz szükséges készségeket
- lehetőséget nyújt a csoportos munkára
- segítségével autentikus anyagokat felhasználva tanulhatnak
- sikerélményt nyújt
- fejleszti az önértékelést, a társak értékelését, a reflexiót
- tudásszintet növeli
- a tanulók maguk is alakítói a tanulási folyamatnak, részt vesznek a tanulási folyamat tervezésében, tehát aktív résztvevői a tanulási folyamatnak
- motivációt ad
- a források kiválasztása fejleszti a kritikus gondolkodást
- a tanulók szociális tanulását segíti (egymástól is tanulnak, s így fejlődik az empátiájuk, a toleranciájuk stb)
- kooperatív
- a felelősségvállalást is fejleszti
- egyesíti a projektmunka, a szociális tanulás és az IKT eszközök integrálásának előnyeit
- a tanuló megtanulja hogyan kell keresni az információkat, kiszűrni a fontosakat közülük, összefüggésbe hozni ezeket és egy ismerethálózatot felépíteni (az információ rendszerezése és feldolgozása)
- az információ nem "felejtődik" el, megmarad, az egész részeként, így újra felhasználható más kontextusban
- lehetővé teszi a differenciálást az oktatásban
- fejleszti a média kompetenciát
Hátrányai:
- időigényes: a tanári előkészítés és a tanulói megvalósítás is
- az időigényesség miatt veszélybe kerülhet a tanterv megvalósítása
- a pedagógusok nem rendelkeznek a program (és az IKT eszközök) készségszintű alkalmazásának képességével
- az elérhető webquestek csak idegen nyelven érhetők el
- hazánkban kevéssé ismert és elismert (nem mindenki ismeri el a tanulás segítésében való hasznosságát, inkább szórakoztatónak tartják)
- fenáll a „Schmetterlingseffekt” veszélye, azaz hogy a tanulók ugrálnak a témák között és a munkájuk felületessé válik, nem történik meg az ismeretek elsajátítása
- mint újdonság, ütközhet ellenszenvbe vagy tartózkodásba tanulói, tanári, vagy szülői részről is
- a tanulók elvesznek a részletekben, nem szelektálják, rendszerezik hatékonyan az információkat
Felhasznált forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése