Az elmetérképet a MindMeister progamban Katona Rolanddal készítettem közösen, akivel a német szakon tanulok együtt. (Jelenleg még nem érhető el a blogja, így azt csak később tudom itt is megosztani.)A mindmap témájául egy, a német tanulásban nagyon is problémás és megkerülhetetlen területet, a névelők helyes használatát választottuk. Az elmetérkép nagyon jól használható a tananyag logikájának, struktúrájának szemléltetésére, megértésére (különösen komplex tananyagrészekre nézve). A német nyelv magyartól idegen nyelvtana, sokszor kaotikus szabályaival egy olyan terület, ahol az elmetérkép előnyei hasznosíthatók a nyelvtanításban. Jól szemléltet, világosan elkülönít egységeket, színekkel, képekkel, videó tartalmakkal is kiegészíthető az ábra, az "ágrajz".
![]() |
Kép forrása |
Előnye, a már fent említett világos struktúra és logikus tartalom. A komplex anyagrészek világos feldolgozása, ami kifejezetten hatékony összefoglaláskor, ismétléskor, de önálló tanuláskor is. Továbbá, hogy térbeli korlátai nincsenek ("nem telik be a lap, vagy a tábla"), könnyen kiegészíthető, bővíthető, folyamatosan szerkeszthető (nincs szükség "radírra" vagy "szivacsra" :) ). Hátránya talán annyi, hogy hosszabb időt vesz igénybe az elkészítése és nem minden típusú tanulónak jelenti a legmegfelelőbb tanulási segédeszközt. (Tehát, mindenkinek hasznos, de főleg a vizuális stílusú tanulóknak jelent óriási előnyt.)
Német órán könnyen használható a szókincs fejlesztésekor (brainstorming egy adott témában, vagy épp a szavak szócsaládokban történő tanulásakor), nyelvtani struktúrák tanítása-tanulásakor, az országismeret ismertetésének bármely (pl. földrajzi tulajdonságok) esetében.
![]() |
Kép forrása |
A térkép elkészítésénél fontos volt, hogy tudjuk egyszerre szerkeszteni a produktumot, valamint ezzel párhuzamosan kommunikálni is. Nagyon sokat segített, hogy egymásnak tudtuk elmagyarázni a feladatot, a már megtapasztalt nehézségeket stb, így sokkal gyorsabban és hatékonyabban készítettük el a feladatot, mint külön-külön tettük volna. Továbbá érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen logika szerint gondolkozik, hogy építi fel a hallgatótársam a saját elmetérképét.
(A fenti kép csak egy illusztráció, a linkre kattintva tekinthető meg az elmetérkép minden tartalmával.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése