2016. március 15., kedd

Digitális tananyag



Ebben a feladatban az volt a dolgunk, hogy kiválasszunk két digitális tananyagot, egyet amit szívesen alkalmaznánk és egyet,amit kevésbé, majd elemezzük őket. 
A három digitális tananyagtár az SDT, a zanza tv és a videotanár volt.  
Témának az emésztőrendszert választottam. Kicsit nehéz volt, mert a zanza tv-n nincsenek igazán biológiai tartalmak. (Bár voltak videók az egészséges táplálkozásról, amik így lazán kapcsolódnak a témához.)A videotanaárral az volt a gondom, hogy ott leginkább általános iskolai anyagok voltak fent.
A Sulinet tudásbázis honlapján azonban gyorsan találtam anyagokat.
Sulinet

A sulineten főleg szöveges anyagok találhatók, ami az önálló tanulást segíti, de az órán a tanár élőszóban mondja el ezeket, így közvetlenül az órán nem használható jól fel. Viszont ha van rá lehetőség az iskolában, hogy csoportos munkában adjuk ki, mondjuk az emésztőenzimek feldolgozását és van elég számítógép ehhez, akkor egy igen jó táblázatkészítéses feladatot lehetne belőle összehozni. Persze ha erre nincs lehetőség, akkor is jól lehet használni ezt az oldalt, mert vannak kis animált videók, például a perisztaltikus mozgásról, melyeket le lehet vetíteni az órán is. Ezen kívül vannak jó ábrák is, melyek szemléletesek és jól alkalmazhatóak.
Kép forrása
Az oldalt ajánlom mindenki figyelmébe, de egy kis fenntartással kell kezelni, illetve körültekintést igényel az alkalmazása, mert előfordulhatnak szakmai pontatlanságok az anyagban. Például az egyik videóban az epe szerepével kapcsolatban illetve a gyomorral kapcsolatos videók kevéssé szemléletesek és kicsit rövidek, pedig ha kicsit hosszabbak és jobb minőségűek lennének, nagyon jól be lehetne velük hozni az egészségnevelés témakörét az órára.

Videotanár

A tananyag keresése egyszerű volt, bár előre láthatóan én nem sokat fogom használni ezt az oldalt, mert középiskolában szeretnék tanítani és itt csak általános iskolai anyagok vannak, de még minden lehetséges. Bár örülnék neki, ha középiskolás anyagok is lennének biológiából. Egyébként a videó, amit megnéztem nem volt rossz, bár kicsit furcsa volt, hogy nagy részben a Sulineten található tananyagot mondta el a narrátor tanár, én lehet, hogy kicsit kibővítettem volna. Persze az is érdekes volt, hogy a tanárt végig látni lehetett a videó alatt. Önmagában szerintem ez a videó szintén a tanárok otthoni órára való felkészüléséhez ad nagy segítséget, illetve az esetlegesen az óráról hiányzó diákoknak is nagyon hasznos lehet. Személy szerint és az órán nem vetíteném le, mert ezt mind el tudom mondani élőszóban, de a videó jó összefoglaló.




Kép forrása
Az pedig külön jó benne, hogy utána tesztet lehet kitölteni a megtanult anyaggal kapcsolatban. A tesztet kifejezetten élveztem, és ha megvan a megfelelő technikai felszerelés, egy órán is el lehetne vele játszani. A feladatsor jól használható, bár volt, hogy beírtam a jó megoldást és nem fogadta el, mert más kifejezésre gondolt a program, ezen mondjuk, lehetne változtatni. Egy ilyen „hibára” figyelni kell és fel kell hívni a gyerekek figyelmét, főleg ha az oldalt otthoni tanulásra használják.

Zanza tv 

Kép forrása
Kifejezetten sajnálom, hogy nem találtam konkrétan biológiás anyagokat az oldalon, mert a videók a többi tantárgyban tetszenek és jó lenne, ha biológiából is lenne néhány ilyen film. Ettől függetlenül találtam egy talán a témába illő videót az egészséges életmódról. Ez tetszett és az órán is levetíthető lehet, megfelelő tanári magyarázattal. Pont megfelelő lehet egészségnevelésre, ami fontos feladata a biológiatanárnak.

Összességében elmondható, hogy sok hasznos digitális tananyag található az interneten, de fontos hogy kellő szakmai tudással és kritikus gondolkodással szemléljük ezeket. Sok kisebb hibát, pontatlanságot tartalmazhatnak, vagy csak kevésbé segítik a megértést. Az önálló tanulást azonban mindenképp segítik, valamint előnyük, hogy sokszor kapcsolódik hozzájuk ellenőrző kérdéseket tartalmazó tesztfeladatsor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése