A szófelhőt a Tagul programmal a biológia szakomhoz kapcsolódva készítettem el. Az érettségi követelményeket és a tantervet alapul véve igyekeztem összegyűjteni a genetika anyagrészhez tartozó fogalmakat. Genetikát 12. osztályban tanulnak a diákok, így nagyon jó ötletnek tartom, ha őket minél motiválóbb, újszerűbb módon próbáljuk megszólítani. A szófelhő alakjául egy emberpárt választottam, így utalva a genetika elsősorban humán megközelítésére, s egyben szemléltetve, hogy a tananyag milyen közelről, személyesen érinti őket. A fogalmak közül a fontosabbakat, gyűjtő/kulcsfogalmakat és a középszinten is követelményként megjelenőket emeltem ki nagyobb betűmérettel, valamint ismétléssel. Az emelt szintű fogalmakat kisebb betűvel, illetve kisebb gyakorisággal jelentettem meg.
A szófelhő előnyének tartom, hogy a fogalmak listaszerű felsorolása egy kreatív, megnyerő, motiváló külsőt kap, ami a listán túl is mutathat, hiszen információt hordoz, mind a felhő alakja, mind a szavak mérete, megjelenési gyakorisága. Az információ többleten kívül motiválóan is hat a diákokra a tananyag kevésbé tankönyvszerű megjelenítése.
Hátránya lehet, hogy sok szó kevésbé olvasható, vagy elveszti fontosságát a nagy "tömegben" illetve, hogy nem mutat rá a tananyag összefüggéseire.
Hogy hogyan hasznosítható?
Szerintem többféleképpen is. Először is új anyag bevezetésekor. Tökéletes az új fogalmak asszociatív megjelenítésére. Rögtön megmutatja, miről fog szólni a következő anyagrész és ezzel párhuzamosan az előzetes tudást is fel lehet mérni. (Ki mire emlékszik? Hallottátok már az alábbi fogalmakat? Meg tudnátok magyarázni őket? stb)
Természetesen összefoglaláskor, ismétléskor is nagyon hasznos. Összegyűjti, hogy miket tanultak, mi fog szerepelni a számonkérésben, mikre kell feltétlenül emlékeznie, egyben az anyag súlypontjait is megadják és kiemelik a lényegét.
-
Véleményem szerint önálló munkára is nagyon alkalmas a szófelhő készítése. Akár a tanegység összegzéskor, akár szorgalmi feladatnak is kiadható. Ha a diák maga készíti el az ábrát, akkor neki kell döntenie arról, hogy mi a fontos ill. kevésbé fontos fogalom, milyen alakot vegyen fel a felhő stb. Így a tanulás egyéni jellemzőit, esetleges hiányosságait vagy nehézségeit megfigyelhetjük, valamint a megszerzett tudásról és az ahhoz kapcsolódó látásmódról is kapunk indirekt visszajelzéseket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése