![]() |
Kép forrása |
Az időszalag segítségével könnyen szemléltethető az események időbeli egymásutánisága, kronológiája. Így egyértelmű, hogy minden a német történelemmel kapcsolatos témában sikeresen alkalmazható ez az eszköz. A történelem pedig a "Landeskunde", azaz az országismeret témakörébe tartozik, ami ma fontos részét képezi a német nyelvtanításnak. Az országismeret pedig a saját és az idegen kultúrák megismerésének és megértésének egyik fontos kulcsa.
De nem elhanyagolható a történelem és az idegen nyelv közti kapcsolat erősítése, a tananyagok integrált oktatása sem.
Természetesen nem csak a történelmi események szemléltetésére, megtanulására alkalmas az időszalag. Valójában minden olyan esemény leírására szolgál, ami egy esemény láncszemének tekinthető.
Így például a nyelvi változatok, dialektusok kialakulása stb.
Az időszalag felhasználható tanárként és tanulóként is. Lehet funkciója a szemléltetés, vagy a tanulás komplex elemeinek minél logikusabb ábrázolása, elsajátítása. A tanulók kidolgozhatják egyénileg, de csoportosan is. A tanórán vagy otthoni munkaként.
A tanár és a tanulók kreativitásán múlik, hogy mi mindenre jó még egy idővonal. Akár az igeidők elsajátításakor nehézkes elő- és utóidejűség megértésére is használható. Vagy a múltidők különböző formáinak elkülönítésére. Esetleg ehhez kapvsolódóan egy történet elmesélésére, egy irodalmi szöveg tartalmának feldolgozására.
Akkor is alkalmazható, ha a tantárgy során projekt feladatokat végeznek. Az időszalag tökéletes lehet a tanulói csoportok tevékenységének leírására, azaz a projekt időbeosztásának lejegyzésére. Így a projekt végén, a produktumon kívül a tanulói tevékenységek időbeli egymásutánja is megmarad, ami segíti a projekt lezárásául szolgáló reflexió megalkotását.
Előnyei:
- kiváló szemléltető eszköz
- segítségével jól ábrázolható minden kronologikus, időben kiterjedt eseménysorozat vagy folyamat
- segíti a tanulást, a megértést
- az eseményekhez képek, videók, külső hivatkozások is csatolhatóak
- alkalmas az önálló tanulásra és támogatja azt
- egyénileg és csoportmunka keretében is elkészíthető
- csoportos elkészítésekor fejleszti a tanulók közötti kommunikációt
- a tanulók egyéni sajátosságai, kreativitásuk szabad utat kapnak a feladat elvégzésekor
- alkalmas új témák bevezetésére, azok időbeli elhelyezésére
- alkalmas a témák összefogalalására, lezárására
- segíti a logikus gondolkozást, miszerint az egyes eseményeket egy folyamat részeként, egy nagyobb palettán elhelyezve szemlélteti
Hátrányai:
- időigényes
- bizonyos, ingyenes idővonalak esetén a formai szerkesztések korlátozottak, így csökkenti a feladat kreativitásának mértékét
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése