2016. május 4., szerda

Közösségi oldalak szerepe a tanulás folyamatban

Az alábbi bejegyzésemben arra teszek kísérletet, hogy bemutassam, hogyan lehet hasznosítani őket a tanulási folyamatban konkrét téma feldolgozása során a közösségi oldalakat egyikét, a Facebookot.

Kép forrása
Azért választottam a Facebookot, mert minden tanulónak (a kivételek ritkák, mint a fehér holló) van facebook profilja, így nem jelent külön feladatot, energiát a regisztráció, az oldal megismerése, használatának bemutatása és elsajátítása. Valamint a tanulók úgyis napi rendszerességgel látogatják az oldalt, így itt könnyebben motiválhatók a feladatban való részvételre.
Így, bár más közösségi oldalakban esetleg több lehetőség rejlik, mégis úgy gondolom, hogy érdemes kihasználni a Facebookban rejlő potenciált.

A konkrét tanulási folyamatot úgy tudnám elképzelni, hogy egy mini
-projekt keretében a megalakult tanulói csoportok együttműködve készítenek el egy produktumot Németország régióiról. S a projekt kivitelezéséhez, a produktum megalkotásához használnák eszközül a facebookot.
  1.  Mindenképp külön csoportot hoznánk létre, ami zárt vagy titkosított (így csak az osztály tagjai láthatják a csoport bejegyzéseit). Ide a tanuló csoport tagjait és a tanárt is meghívnánk. Megvalósítva ezzel a kapcsolattartási platformot, mégis elválasztva a magánéleti oldalától a portálnak.
    Kép forrása
  2.  A projekt órán kialakított és közösen átbeszélt időbeosztását, tervét új bejegyzésként közzétennénk. Majd rögzített bejegyzésnek beállítanánk, hogy az egész projekt során jól látható, kiemelt helyen (felül) jelenjen meg,így mindig szem előtt tarthassák a tanulók az aktuális dátumokat, határidőket.
     
  3.  Minden fontos, a közös munkához és a projekt kivitelezéséhez elengedhetetlen anyagot feltöltenénk. Valamint megoszthatnánk minden olyan oldalt, ami segítségünkre lehet.
     
  4.   Szavazással lehetne eldönteni minden fontos kérdést, pl a konkrét tartalmak kiválasztását vagy, hogy ki milyen részfeladatra jelentkezik. Így a tanulói és a tanári javaslatok is mind demokratikus úton elbírálhatóak lennének.
    Kép forrása

  5.  Kiemelném azt a funkciót, miszerint bármely személyt megjelölhetünk egy bejegyzésben vagy egy kommentben. Ez azért előnyös, mert erről a megjelölt személy külön értesítést kap, így biztosan nem kerüli el a figyelmét a neki szánt bejegyzés, kérdés, információ. Valamint a többiek számára is világos, hogy kihez tartozik az adott feladat, ki miért felelős.
    Kép forrása


  6.  Minden a tanulók által már elkészített anyagot, feljegyzést, produktumot feltölthetnének, megoszthatnának itt (fájlfeltöltése, kép feltöltése, videó feltöltése).
     
  7.  A csoportmunkák, így a közösen végzett projektek során is fontos a jó kommunikáció, a véleménynyilvánítás. Erre több lehetőséget is kínál a facebook.
    a) Lehetőség van, minden aktivitást (bejegyzést/feltöltött, megosztott anyagot/szavazást stb) kommentelni - azaz szövegesen kinyilvánítani a véleményünket, kérdéseket feltenni stb.

    Kép forrása

    b) Véleményt nyilvánítani nem csak szövegesen lehet, hanem a "Tetszik" gomb megnyomásával is. Újdonságként megjelentek - a "tetszik" gombbal egyértékűnek számító- új érzelmi állapotot kifejező gombok, amik árnyalhatják ezt a véleményt, illetve a nem tetszést is kifejezhetik. Ilyenek a "hűha", "vicces", "szomorú", "imádom" ,"dűhítő" gombok.







    c) A válasz gomb is segíti a jó kommunikációt, mert így nem keletkezik feleslegesen sok hozzászólás, hanem a konkrét hozzászólásra vonatkozó válaszok egyben megtekinthetőek, jobban átláthatóak.
     
  8.  Motiváló lehet, hogy nyomon tudják követni egymás munkáját, képekkel, videókkal stb. lelkesíteni egymást. Vagy akár gyors segítséget kérni.
Néhány ötletet fogalmaztam meg a témához kapcsolódóan, mely segítené a csoportmunkát illetve a projektmódszer megvalósulását. Ezzel a néhány tippel is látni, hogy egy közösségi oldal mennyire fel tudja dobni egy-egy téma feldolgozásának talán kevésbé izgalmasnak ígérkező kivitelezését.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése